قصص

رواية أحببت دكتور جامعي كاملة بقلم دنيا محمد

يزن: سلام عليكم

وفاء: وعليكم السلام مين

يزن: حضرتك مامت نور

وفاء: ايوة ي بني

يزن: انا الدكتور بتاعها. ف الجامعة وكنت بتصل عشان نحدد مقابلة اتقدم فيها

مقالات ذات صلة

وفاء: ايوة هي قلتلي عموما ي بني البيت ينور بيك

يزن باحترام: ربنا يخليكي.. اي راي حضرتك اجي يوم الخميس اللي جاي

وفاء: ده هيبقي بعد بكره قريب اوي ي يزن

يزن: ولا قريب ولا حاجة

وفاء: خلاص ي بني الي تشوفه تشرف وتنور البيت

وخلصت المكالمة

ووفاء كلمت عمام وخلان نور عشان يحضرو القعدة

ونور بقت مشغولة بتوضيب البيت ونفسها عشان المقابلة

وجه يوم الخميس نور مستنيه يزن يجي فضلت مستنيه لغيط ما الباب رن

ودخل يزن هو وصاحبة آسر

اعرفكم ب آسر (صاحب يزن منذ الطفولة يبقو اكتر من اخوات آسر شخص طيب شعره بني وعيونه سودا وبشرته سمراء شوية وخاطب بنت خالته)

يزن وآسر مع بعض: سلام عليكم

نور وفاء والكل: وعليكم السلام اتفضل

يزن دخل واسر وراه

يزن قدم الورد ل نور

نور خدته بكسوف

يزن قعد وسلم علي عمامها وخلانها

يزن: انا اسمي يزن دكتور نور ف الجامعة متخرج من كلية اثار واهلي كلهم متوفين الله يرحمهم والمعيشة بتاعتي كويسة الحمد لله عندي ٢٥ سنة اكبر من نور حوالي اربع سنين بس

وجاي اطلب ايد نور وصدقوني هشيلها ف عيوني ونعمل الخطوبة الاسبوع الجاي

العمام كلهم والخلان قالو مع بعضهم انو شخص كويس وهيسالو عليه

العم الكبير واسمو (جمال): علي بركة الله احنا موافقين انت شخص كويس ومش هنلاقي احسن منك

يلا بينا نقرا الفاتحة

ويزن واسر ونور وكلو قرأ الفاتحة

بعد قرايت الفاتحة علت الزغاريط بتاعت مراتت عم نور وامها

ونور الفرحة مش سايعها

بس ف الوقت ده دخل واحد وقال

نور مش هتبقي لحد

كانو قاعدين فرحانين جدا وفجأة شخص دخل وقال: نور مش نتبقي لغيري

 

 

يزن اتصدم ونور كده برضو

يزن قام بعصبية: انت بتقول اي ي جدع انت نور خطيبتي انت فااهم.. ثم انت مين اصلا

احمد ببرود: انا إبن خالتها وبحبها من زمان

يزن بغضب جحيمي: انت مجنون يااض بتحب مين واكمل بصوت جهوري نور هتبقي مراتي الاسبوع الجاي

الكل بصد@مة ونور: انت بتقول اي ازاي

يزن: هو ده اللي هيحصل وهتبقي مراتي

احمد قرب من نور وقال: بتحبيني انا ولا هو

يزن مستحملش راح قرب من احمد وضر’بو

بو’كس في وشو جامد

يزن بزعيق: اقسم بالله لو ما خرجت دلوقتي مش هخلي في وشك ملامح.. فااااهم

وش’د احمد طلعو برا وقفل الباب وقال

انا فرحي علي نور الاسبوع الجاي يوم الاثنين

جمال ( العم): واناا موافق وكلنا موافقين

وفاء: انت بتقول اي ي جمال

جمال بصرامة: بقول الصح

وفرح نور الاسبوع الجاي

ونور علي قد ما هي زعلانة من اللي حصل بس فرحت جدا لانها بتحب يزن

يزن اخد نور وخرجو يتعشوا برة

يزن: نور انا مش عايزك تزعلي انا بحبك والله وببقي عايزك جانبي علطول وتبقي مراتي

نور بكسوف: ونا كمان بحبك بس انا زعلانة من اللي حصل

يزن: خلاص بقا ي نور بس المهم احكيلي كده عن احمد ده وهل فعلا بيحبك

نور: هو اه بيحبني من زمان بس كنت بصدو ومش بخليه يلحق يكلمني لاني مش شيفاه غير اخ وبس

وبعد كدا انقطع عننا بسبب اني بخليه يبعد

عني

يزن بغيرة: امم ونا هتجوزك وهبعدو عنك خالص

نور: امم طيب يسيدي

يزن ونور قعدو يهزروا واتعشو ويزن وصل نور

يزن بحب: اطلعي بقا نامي عشان ورانا كلية بكرا واكمل بضحك مش. هدخلك لو جيتي بعدي

نور بضحك: لا هدخل عادي

ونور طلعت وغيرت ونامت

تاني يوم

نور قامت ولبست بلوزة حمراء وفيها ورد وبنطلون اسود وطرحة سوداء وكوتشي ابيض بكعب ولمسات ميكب خفيفة

نور راحت الكلية ودخلت المحاضرة وكان يزن لسه مدخلش

يزن دخل وهو بيشرح المحاضرة فيه بنت جنب نور بتقول لصاحبتها

البنت: معرفتيش توقعيه ازاي

صاحبتها: مش عرفة مش عايز يجي سكة

نور قامت واتكلمت بغضب: اي اللي انتو بتقولوه ده انتو اتجننتو

ويزن قطع المحاضرة وقال: في اي

البنت بخبث: الاستاذة دي وشاورت علي نور وقالت كانت بتقول انها عايزة توقعك وتجيبك سكة معاها

نور سمعت كده وكانت بتعيط وبتقول دي كدابة

يزن بعصبية: تعالولي علي المكتب

سوزي وياسمين ونور دخلو

سوزي بمياعة: والله ي دكتور هي اللي قالت عليك كده

يزن ببرود: تقول زي ماهي عاوزة دي خطيبتي وهتبقي مراتي كمان اسبوع وللاسف مجاش وقت اقول للجامعة اني مرتبط بيها

سوزي بعصبية: ازاي ياعني خطيبتك

يزن بغضب: انتي ناسية نفسك ولا اي علي فكرة انا ممكن اسقطك السنادي ف اتقي شري وابعدي عنها احسن واتفضلي خدي صحبتك واطلعي برة

سوزي طلعت هي وياسمين وباين عليها الغضب

نور وهي ماشية عشان تركب

لقت احمد فيه وشها

احمد: ايهه فيه حد يسيب خطيبتو تمشي لوحدها كده

نور: امشي ي احمد عشان يزن مياذكش

احمد: لا مش همشي

سوزي شايفاهم من بعيد راحتلهم وقالت

الله الله علي الهانم اللي مدرواها من ورا خطيبها

نور زعقت وقالت: انتي متتكلميش خالص انا مش زيك بخطف الرجالة واقول عليهم حلوين وعجبني

هنا سوزي لسه تض’ربها بلق’لم بس اتفجأت بلي مسك ايدها

سوزي جت ترفع ايديها عشان تض’رب نور بلقلم لقت اللي بيمسك ايديها جامد.

يزن بغضب جحيمي: ايدك الوس.. دي متتمدش عليها ي زبالة

وضر”ب سوزي بلقلم وقالها انتي مفصولة من الجامعة نهائي

وقرب من احمد وقالو بشر: سبق وقولتلك متجيش جنبها وبرضو تعديت حدودك معاها بس انا بقا هعرف اوريك الوش التاني وانقض عليه وفضل يضر’ب فيه جامد وقام وقف وقال

بصوت جهوري نور خطيبتي وهتبقي مراتي يوم الاثنين الجاي ومعزومين كلكم طبعا وسحب نور ومشا من وسطهم وكلهم واقفين باصين علي احمد اللي واقع علي الارض وسوزي واقفة جنبو

سوزي بخبث قربت من احمد وقالت: قوم وتعالي نقعد ونتفق اتفاق.. وسوزي قومتو من علي الارض واخدتو

(عند نور ويزن)

نور كانت بتعيط في العربية.. يزن بحنان: خلاص ي نوري متعيطيش جبتلك حقك

نور هديت شوية وقالت له شكرا

يزن بحب: شكرا اي انا هبقي جوزك ياعني كرامتك من كرامتي وبعدين انا بحبك

نور اتكسفت وبصت قدامها.. يزن ضحك واتحرك بلعربية

(عند سوزي واحمد).

سوزي بخبث: اي رايك اجبلك نور لحد عندك واخد انا يزن

احمد: اي المقابل لكدة وهتعملي اي

لمتابعة القراءة اضغط على الرقم 4 في السطر التالي 👇

الصفحة السابقة 1 2 3 4 5 6 7 8 9الصفحة التالية

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى