رواية عيناي لا تري الضوء
® مين ؟
ده إلهان… من امريكا… جاي يتقدملك…
® امريكي ؟!
اها…
® وليه ميبقاش تركي زي ما أنا كنت بتمنى !
ده إلهان… من امريكا… جاي يتقدملك…
° امريكي ؟!
اها…
° وليه ميبقاش تركي زي ما أنا كنت بتمنى !
ضحكوا كلهم في صوت واحد ما عدا سليم طبعا…
على فكرة أنا سافرت تركيا مرتين وكنت بادئ كورس لغة تركية من شهرين كده ده حتى كان فيه حصة من يومين بس ضِرسي وقع ومقدرتش اروح…
سليم حط ايده على خده وابتسم بسخرية وقال
” ألف سلامة… احكيلنا بقا ضِرسك بقا وقع ليه ؟
واحد اتخانق معايا…( كمل بنفس ابتسامة سليم ) بس عرفته أنا ابقا مين كويس…
سليم اتعصب ومسك الشوكة ووجها ناحيته وقال
” بقولك ايه اخرس و….
ايه يا سليم مالك النهاردة… حتى مش عاملي أي اعتبار إني موجود هنا…
” يا بابا ده واحد مستفز… ازاي ده هيبقا زوج اختي ؟!
ليه هو احنا جربانين ولا ايه ؟
” جربانين ؟! ايه ده كمان يا محمد ؟!!!
هو اتفرج معايا على لقاء روجينا امبارح… مش ذنبي والله….
” يلهواااي… انتوا هتجنوني ! بقولك ايه مفيش جواز… يلا كل واحد على اوضته…
سليم اقعد…
” يا بابا بس…
بقولك اقعد !!
” اهو اتز*فت قعدت…
اقعدي انتي كمان يا رهف…
° حاضر يا بابا…
قعدت رهف جمب أيلين… أبو سليم ابتسم وقال
معلش يا ابني هو سليم كده… متاخدش في بالك… يلا نتعشى سوا وبعد الأكل نبدأ نتكلم بجد…
بدأوا ياكلوا… إلهان عيونه دايما على رهف ومتابع كل حركتها… هي لاحظت واتكسفت… أما سليم باصص على إلهان وعيونه بتطلع نار وبياكل بالعافية… أيلين همست وقالت
‘ سليم اهدى متعملش كده…
” انتي حسابك فوق…
‘ الآه ؟! أنا عملت ايه ؟
” عشان ساكتة ومعترضتيش…
‘ يعني اروح اضر*به ؟
” ما انتي لو زوجة صالحة كنتي وقفتي معايا وضر*بتيه…
‘ يااربي ! هو يجي يتقدم وانا اتعاقب ليه ؟!
” اسكتي بقا… ايه يا إلهان… حلو الأكل ؟
ممم… طعمه خطير… بقولك يا عمو… هو ايه الحاجة الشفافة دي ؟
دي شوربة…
شوووربة اه… يعني انتوا بتسلقوا الفراخ عشان تتخلصوا من الجراثيم… بعد كده بتشربوا المية بتاعتها على أساس انها شوربة ؟
” أصل احنا ناس معفنة…
وأنا بحب العفانة…
قالها إلهان ل سليم وهو رافع حاجبه بإستفزاز…
المهم إن طعمها حلو…
على رأيك يا عمو ( فضل يبص على الصالة وكمل ) بيتكم كبير وحلو كمان عندكم جنينة… ڤيو البيت واوو أوي… بعد الاكل خدوني في جولة فرجوني على البيت كله…
” ليه ناوي تستثمر فيه ولا ايه ؟
لا… بس ناوي اعمل خطوبتي هنا… قرار كويس… مش صح يا نسيبي ولا ايه ؟
سليم بصله بغضب ومعرفش يتكلم… ضر*به برجله من تحت السفرة… إلهان اتأ*لم وقال بصوت واطي
يا ك*لب… يخربيت غبائك !!
مالك يا إلهان ؟
مش شايف مالي يا محمد… ضر*بني برجله…
ازاي… ما هو قاعد مكانه اهو….
من تحت السفرة…
ااااه… وأنا بقول ليه كل مرة بيطلع وبينزل… اتاريه بينزل عشان يضر*بك ويطلع تاني…
بس المرة دي بتو*جع أوي…
معلش استحمله…
حقي عندك يا رب…
قالت رهف
° أنا عندي استفسار…
قال إلهان وهو مبتسملها بحُب
قولي اللي انتي عيزاه…
اتكلمي يا بنتي…
° هو ازاي امريكي وبيتكلم مصري احسن مني…
تحبي تشوفي البطاقة ؟
° ماشي…
طلع إلهان بطاقته وادهالها
رواية عيناي لا تري الضوء بقلم هدير محمد
موقع أيام نيوز
…
° طلع امريكي فعلا…
مكتوب عندك محل الإقامة في كندا… صدقتي ؟
° ملاحظتش كندا دي…
يبقا صدقتي عاى أساس ايه ؟
° صورة البطاقة حلوة كده… طالما صورة البطاقة طالعة مظبوطة يبقا أكيد من بره مصر… أنت متعرفش احنا بنبقا عاملين ازاي في صورة البطاقة… بنبقا شبه المساجين…
لما نتجوز ابقا اعملك بطاقة هناك…
° بجد ؟!
آه طبعا…
” طب ما نسيبكم احنا تتكلموا براحتكم ومش نتعشى بسببكم…
ضحكت رهف من كلام اخوها وسكتت… أما سليم لسه على نفس الريأكشن… مضايق ومش طايق وجوده…
” بالهناء والشفاء ليكم…
قام سليم من على الكرسي…
متكمل اكلك… يا نسيبي…
” معلش… أصل في حاجة سدت نفسي… عن اذنكم…
طلع سليم لاوضته وجات أيلين وراه وقفلت الباب…
” أنا هتجنن… الواد البج*ح… ازاي ليه عين يجي هنا وكمان يتقدم لاختي بعد كل اللي عمله !!
‘ اهدى يا سليم…
” اهدى ازاي قوليلي… ازاي ده هيكون زوج اختي… ده واحد مت*خلف وصا*يع…
‘ ممكن يطلع كويس ؟
” ايلين !! انتي معايا ولا معاه ؟
لمتابعة القراءة اضغط على الرقم 69 في السطر التالي 👇