رواية عيناي لا تري الضوء بقلم هدير محمد
…
يارب… ويارب يهدي الخازوق اللي معترض على الجوازة دي…
سليم بصله بغضب مكتوم… إلهان ضحك وكمل كلامه مع والد رهف
عندك كام سنة يا إلهان ؟
في شهر 9 الجاي هتم 29 سنة…
رهف بنتي عندها 22 سنة… مش شايف الفرق كبير ما بينكم ؟
أنا شايفه عادي… لو حضرتك شايفه كبير خلاص اروح ازور تاريخ ميلادي واصغر نفسي شوية… وبالمرة ارجع لايام ثانوي عشان احسن درجة الفيزياء اللي اخدت كذا شت*يمة بسببها…
ضحكوا كلهم في صوت واحد
دمك خفيف والله… طب نقوم نسيبكم شوية تتكلموا مع بعض وتقرروا…
خرجوا كلهم ما عدا سليم…
منور يا نسيبي…
” بنورك يا غالي…
جه محمد وسحب سليم بالعافية وخرجوا…
اخوكي ده ماشاء الله عليه… دماغه ناشفة…
° عادي… هو بيغير عليا ف بيتصرف كده… لكن هو طيب أوي…
آه طيب أوي… ايه اخبارك في الجامعة ؟
° الحمد لله…
اجتهدي واطلعي من اوائل القسم وليكي عندي مفاجأة كبيرة…
° اللي هي ايه ؟
دي مفاجأة… خليها لوقتها…
° أنا عندي سؤال بس… أنت بتقول إنك سافرت كذا دولة… ده معناه انك شوفت بنات كتير اشكال وألوان… اشمعنا جاي تخطب من مصر ؟
ودي حاجة غريبة ؟
° اه طبعا… احنا المصريين بنطفش بره اساسا… ف كونك واحد اصلك امريكي وناوي تستقر هنا… دي الغرابة في حَد ذاتها…
ضحك إلهان وقال
أنا عندي اجابة مقنعة أوي ل سؤالك ده… بس هأجلها… خليها لوقتها… لما تكوني في المكان المناسب ابقا اقولك…
° لما اكون فين يعني ؟
في بيتي…
رهف اتكسفت ووشها احمر وبصت للأرض بكسوف… إلهان ضحك على شكلها… هو بيتعمد يكسفها عشان بيحب شوفها وهي مكسوفة وشبه القطط… فضلوا ساكتين شوية
احم… حابب اشكرك على العصير… طعمه حلو أوي
° مش أنا عملاه… ده الشغالة…
بس انتي اللي قدمتيه… عشان كده بقا حلو
° على فكرة… أنا معلوماتي تحت الصفر في الطبخ… أخري اسخن الأكل بس…
مفيش مشكلة… ابقا اعلمك أنا… معاكي الشيف إلهان…
° بطل تطبيل لنفسك…
أنا مش فاهم المعنى… بصي عمتًا كلميني عادي من غير مصطلاحتكم المصرية دي… لاني بقع في دوامة لما احاول اتعمق في كلامكم…
° قصدي يعني بطل تعظّم في نفسك…
هو أنا قولت حاجة غلط ؟ ما ده حقيقي… تعرفي أنا مليش اخوات بنات ولا ولاد وكنت بساعد ماما في التنضيف والمطبخ… وكنت دايما مُلزم بغسيل المواعين… ده مش تعظيم في نفسي… أنا بفهمك إن معنديش أي مشكلة إني اساعدك في شغل البيت…
° احلف ؟!
آه والله…
° يلهوي على الراحة… كنت خايفة اتجوز واحد يقت*لني لما يعرف إني مش بعرف افلفل الرز…
متقلقيش… انا رعرف افلفله…
ضحكت رهف وإلهان متابع ضحكتها وسرحان فيها…
° تعالى نتكلم بجد شوية…
اتكلمي…
° يعني لو اتجوزنا… مش شايف إن ممكن تحصل مشاكل بسبب فرق الثقافات ما بينا ؟ تمام أنت اتعرفت على ثقافات كتيرة… بس برضو ثقافتك الأصلية هتفضل متأثر بيها في شوية حاجات… صح ؟
صح…
° بالتالي ده هيؤدي ل مشاكل…
لا…
° ازاي ؟
فُكك من ثقافات العالم كله… مش أنا انسان ربنا منحني عقل افكر بيه ؟
° صح…
يبقا هقدر اميز اللي ينفع وعكسه… مثلا مثلا… مينفعش تحطي صورك على مواقع التواصل الاجتماعي… مع إن ده عادي جدا في ثقافتي الأصلية… بس أنا شايفه مش عادي وغلط كمان… اللي هو مينفعش نمشي وراء الثقافة في كل حاجة… الثقافة يعني تقاليد وطريقة احتفال… طريقةجواز… طريقة اللبس… اما الباقي لا…
° بس أنا حاطة صورتي على الفيس…
ما انتي هتشيليها…
° ليه بقا ؟ لسه مفيش أي حاجة رسمي ما بينا…
لما يبقى فيه هتشيليها… ويكون في علمك معنديش حوار محجبة طول السنة وتيجي في المصيف تقلعي الحجاب أو تبيني رقبتك… معنديش الكلام ده… أنا عايز مراتي تكون مِلكي وبس ومحدش يشوفها غير صدفة في الشارع…
° غيور يعني ؟!
غيور أوي…
قالها كده بنظره من عيونه بيقصدها هي… رهف فهمت وبصت للسقف وسكتت…
ايه قرارك ؟
° أنا شايفة إن تفكيرك متزن وكلامك صح… لسه مقررتش يعني…
مفيش مشكلة… فكري براحتك… بس قدامك اسبوعين بس…
° ليه اسبوعين ؟
عشان هسافر على أول الشهر الجاي… بقالي فترة هنا ولازم امشي عشان بابا محتاجني وكده… أنا شايف إن اسبوعين ده وقت كويس تفكري فيه وياريت متحطيش نفسك تحت أي ضغط… مش مرتاحة خلاص عادي…
لمتابعة القراءة اضغط على الرقم 72 في السطر التالي 👇